میثم عبدی

و لا یحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصبر

میثم عبدی

و لا یحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصبر

علی (ع) میفرمایند : عده ای خدا را به خاطر بهشت عبادت میکنند که این ها تاجرند ، و عده ای خدا را به خاطر ترس از او عبادت میکنند که این ها برده اند و عده ای خدا را به خاطر خود ایشان عبادت میکنند که این ها بنده اند.

برخی دعا میکنند تا به بهشت بروند که اینان مصداق تاجرند و برخی دیگر برای خود خدا دعا میکنند ؛ به عبارت دیگر دعا میکنند تا از آنچه که خدا در وجودشان نهاده و به طور فطری به آن گرایش دارند و فراموش شده و از خاطر رفته ، از آن آگاه شوند و اوامر خدا را انجام دهند و به لقای او برسند اگر چه بهشت هم بر اینان واجب میشود ،لکن هدفشان خداست و نه بهشت . مانند کسی که خانه ای میسازد و هدفش ساختن خانه است اما وقتی که خانه را ساخت و تکمیل شد از آن انتفاع میبرد و این پاداش بنا کردن خانه است.

دعا آگاهی دهنده و بیدار کننده است . همه ی افراد نوع انسان به طور فطری به سمت کمالات گرایش دارند . مثلا میدانند که عدالت خوب است ، آزادی خوب است ، جهاد در راه خدا خوب است و عا کردن خوب است و قس علی هذا . انسان با این که هر آنچه کمال نامیده میشو دگرایش دارد ، به دلیل مشغله ی زیاد به طور طبیعی آن ها را فراموش میکند و همیشه به طور مستمر و مداوم  نیاز به تذکر و یاداوری دارد و لذاست که خداوند ببه پیامبر میفرمایند که تو را مذکِر فرستادیم یعنی یاد آوری کننده و میفرمایند قرآن را ذکر قرار دادیم . نوع انسان وقتی که دعا میکند شعله ی این گرایش ها در وجودش روشن میشود و اگر این دعا خواندن مداومت داشته باشد و مستمر باشد باعث میشود که انسان از جهت بعد معنوی رشد کند و متخلق به اخلاق و آراسته به خوبی ها بار بیاید ؛ لذا توسیه شده که هر روز قرآن خوانده شود و با قرآن انس گرفته شود زییرا یک مسلمان معتقد است که قرآن نور است و همه ی کمالات در آن نهفته است و قرآن بهترین هشدار دهنده و آگاهی دهنده و یاداوری کننده است.

مطلب بعد این که دعا نباید موجب مسئولیت گریزی ، سستی ، تنبلی و انفعال شود و صرف دعا راه به جایی نمیبرد و دعا توام با عمل است که منتج به نتیجه میشود زیرا دعا و عمل مکمل یکدیگرند.

والسلام


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی